Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
desimaltallMålingMellomtrinnetStatistikkTall og tallregning

Statistikk – lengde på skiturer i vinterferien

av May O. Korsnes Brøndmo 3. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 3. mars 2020

Oppgave:

1. Jeg har registrert hvor langt jeg har gått på ski noen dager i vinterferien: Første dagen gikk jeg 2,3 km, så gikk jeg 1,2 km, deretter 5km, neste dag gikk jeg 9,1km, så gikk jeg 13,3 km og siste dagen gikk jeg 0,7 km. Hvor langt har jeg gått disse dagene? Oppgi svaret i km, m og mil.

2. Finn sentralmålene.

3. Hvis jeg har gått kun 3 dager – hvor langt kan jeg ha gått da?

4. Mannen min sa at han hadde gått 4,8 færre km enn meg. Hvor langt hadde han gått da?

Tilleggsoppgaver:

– Lag din egen tekstoppgave som handler om målenheter (m, km, mil osv), eller en statistikkoppgave med valgfrie tall.

-Hvis jeg gikk 25 km på 7 dager – hvor langt gikk jeg de ulike dagene? Finn sentralmålene.

-Hva kan være årsakene til at hun gikk så kort som 0,7 km og 1,2?

Tips:

Jeg tenker at det kan være fint å gi denne oppgave i ukeslekse. Oppgave 3 kan evt. besvares på en felles læringsplattform, slik at de ser at det finnes mange svar på denne oppgaven og deretter finne hvilke dager som må ha blitt valgt når de vet svarene.

åpensentralmålVinterferie
0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Vinterferien – varighet
neste artikkel
Soloppgang og solnedgang

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

begrunnelser mynter tallkompetanse klokka vaffeldagen åpen figur valentinesday kjøp og salg brøk hverdagsliv mønster argumentasjon Vinterferie halvåpen sammenligning hverdagsmatematikk utforsking divisjon Vinter strategier sedler planfigurer nonstop sortering

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen