Oppgave:
Alle nonstoppene har tall på seg, er sortert og fordelt i tre ulike skåler. Hva tror dere jeg har tenkt da jeg delte nonstoppen i de tre skålene? Finn flere begrunnelser.
Tips:
Bruk tallkunnskapene, men her er noen forslag til svar:
- Farge
- Antall nonstop
- oddetall/partall
- tall i ulike gangetabeller
- tosifret, ett sifret osv.
- like sifre (enerplassen eller tierplassen eller begge).
- antall mellom hver enkelt nonstop
- kvadrattall, trekanttall osv.
- summen av de tosifrede blir det samme.
- primtall
La elevene få tenke litt alene først, før de blir satt sammen med en annen eller i mindre grupper. Sammen kan de finne flere begrunnelser. På slutten av timen kan de ulike gruppene si en begrunnelse hver, og gjerne legge til flere etter alle gruppene har fått si noe. Når elevene får høre hva de andre har tenkt, kan det være med på å utvide strategier og tenkemåter. Det er lurt å la elevene som har funnet få løsninger få lov til å fortelle først.
Det kan være lurt å vise hvordan en kan jobbe med slike oppgaver (tankekart).
Hvis de får det som ukeslekse kan de gjerne svare inne på et samarbeidsområde hvor de kan diskutere og finne flere løsninger (i disse koronatider).
Bruk tiden godt på samtale om de ulike løsningene. Kanskje de kan finne enda flere som klasse?
Tilleggsoppgaver:
Lag din egen sorteringsoppgave.