Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Mellomtrinnetstrategi

Priser på frukt

av May O. Korsnes Brøndmo 28. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 28. mars 2020

Oppgave:

Det koster 5 kroner for et eple og en pære.

Det koster 7 kroner for et eple og en banan.

Det koster 10 kroner for en pære og en banan.

Hvor mye koster hver enkelt frukt da?

Tips:

La elevene få jobbe sammen to og to, og prøve seg frem.

Kan være at enkelte elever trenger at du lager en prøve og feile tabell for dem.

Snakk sammen etterpå hvordan de ulike gruppene jobbet for å komme frem til feilsvar og evt. riktige svar, med fokus på strategier.

Tilleggsoppgave:

Hvor mye koster frukten til sammen?

Lag din egen frukt eller grønnsaksoppgave.

prøve og feile
0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Kjærlighetskort på valentinesday
neste artikkel
Figurtall oppgave (kvadrattall)

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

begrunnelser vaffeldagen kjøp og salg hverdagsliv utforsking Vinterferie divisjon argumentasjon figur Vinter åpen hverdagsmatematikk sortering planfigurer klokka mynter valentinesday sammenligning sedler tallkompetanse nonstop halvåpen mønster strategier brøk

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen