Tips:
Elevene skal utforske om påstanden er sann eller usann. Og de skal prøve å bevise dette. Gjerne i små grupper, med konkretiserings materiell tilgjengelig (brikker, penger, klosser osv.). Jeg tenker at det er viktig at læreren legger opp til at ALLE elevene skal bli hørt i gruppa og si sine tanker, f.eks tenke individuelt først etter gitt påstand, så sier alle hva de tenker på rundgang før de går videre hvor de prøver sammen). De yngste elevene har nok med å utforske, mens de på slutten av barnetrinnet kan forsøke seg på de andre punktene (kommer helt an på hva de er vant til fra før). Det er viktig at elevene får vist hverandre hva de har tenkt (også hva de har tenkt feil underveis), samt tegninger og fremgangsmåter, slik at de andre elevene kan videreutvikle sine måter å tenke på (om dere har dårlig tid, kan de lage en plakat underveis der de viser sine utregninger og tegninger, og svarer på påstanden. Heng opp plakatene og la elevene gå rundt og se på hverandres, og lage stjerne ved de forklaringene de har forstått). Hvis de er klare for å komme videre i utforskingen og trenger veiledning, kan du legge ved denne liken:
Utforsking og bevis fremgangsmåte: https://youtu.be/mvLryDF414U
Andre tips: ha med gradskiver, og gjerne ulike oppklippede femkanter slik at de slipper å bruke tid på å lage det selv med linjal. Det er ikke målet at de skal kunne tegne trekanter i denne oppgaven. Del gjerne opp femkanten i tre trekanter. Kanskje de ser en sammenheng på hvordan de kan finne ut antall grader i andre mangekanter også?