Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
MellomtrinnetungdomsskolenutforskingUtforsking og bevis

Påstand 11

av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020

Tips:

Ønsker du at elevene får en forklaring av begrepet produkt, velg heller denne videoen: https://youtu.be/-CYsy652D04

Elevene skal utforske om påstanden er sann eller usann. Og de skal prøve å bevise dette. Gjerne i små grupper, med konkretiserings materiell tilgjengelig (brikker, penger, klosser osv.). Jeg tenker at det er viktig at læreren legger opp til at ALLE elevene skal bli hørt i gruppa og si sine tanker, f.eks tenke individuelt først etter gitt påstand, så sier alle hva de tenker på rundgang før de går videre hvor de prøver sammen). De yngste elevene har nok med å utforske, mens de på slutten av barnetrinnet kan forsøke seg på de andre punktene (kommer helt an på hva de er vant til fra før). Det er viktig at elevene får vist hverandre hva de har tenkt (også hva de har tenkt feil underveis), samt tegninger og fremgangsmåter, slik at de andre elevene kan videreutvikle sine måter å tenke på (om dere har dårlig tid, kan de lage en plakat underveis der de viser sine utregninger og tegninger, og svarer på påstanden. Heng opp plakatene og la elevene gå rundt og se på hverandres, og lage stjerne ved de forklaringene de har forstått). Hvis de er klare for å komme videre i utforskingen og trenger veiledning, kan du legge ved denne liken:

Utforsking og bevis fremgangsmåte: https://youtu.be/mvLryDF414U

0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Påstand 11 (forklaring av begrep)
neste artikkel
Påstand 10 (forklaring av begrep)

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

kjøp og salg hverdagsliv strategier åpen hverdagsmatematikk utforsking begrunnelser figur divisjon Vinter klokka tallkompetanse argumentasjon vaffeldagen planfigurer nonstop halvåpen Vinterferie valentinesday mønster sedler sammenligning mynter brøk sortering

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen