Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
åpenMellomtrinnetstrategiTall og tallregning

Pante flasker

av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020

Oppgave:

I denne kassen er det plass til 100 tomflasker. Hvor mye penger kan man få for det tror du? Vis hvordan du har tenkt og vis utregning.

Tips:

Kan være lurt å ha en førsamtale om hvor mye pant en kan få for store og små flasker.

Få elevene til å vise utregningene sine og forklare hvordan de har tenkt.

Samtale om de tror det går å bare ha store flasker i posen? Eller bare små? Få elevene til å sette ord på tankene sine, og begrunne hva de tenker.

Tilleggsoppgaver:

  • Hvor mange liter brus blir det til sammen (i forhold til de svarene de kom med). Og hvor mange dl blir det?
  • Hvis kiosken fylte to poser om dagen på hverdagen, men dobbelt så mye i helgene. Hvor mange penger blir det? Og hvor mange l og dl blir det?
  • En liten brus koster 35 kroner, mens en stor koster 20 kroner mer. Hvor mye penger hadde kiosken fått denne dagen?
  • I butikken koster en liten brus 25 kroner. Hva kan være årsaken til at brusen på denne kiosken koster mer? Og hvor mye fortjeneste får kiosken på salg av brus pr.stk. Og hvor mye overskudd/fortjeneste hadde de fått hvis de hadde hatt så mange små og store brusflasker dere bestemte i oppgave 1?
  • Lag din egen oppgave som handler om pant.
pantstrategier
0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Klokka med romertall
neste artikkel
Lunsj – 5 mynter (åpen)

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

sortering åpen kjøp og salg utforsking Vinterferie mønster brøk sedler sammenligning tallkompetanse hverdagsmatematikk nonstop strategier Vinter divisjon hverdagsliv figur argumentasjon valentinesday klokka planfigurer vaffeldagen begrunnelser halvåpen mynter

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen