Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
åpenMellomtrinnetSmåskoletrinnetTall og tallregningungdomsskolen

Lunsj – 5 mynter (åpen)

av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020

Oppgave:

Truls har 5 mynter i lomma.

1) Hvor mye penger kan ha?

2) Hva kan han kjøpe for de pengene? 3) Hvor mye har han da igjen?

Tips:

La gjerne elevene samarbeide. 

Ha en samtale om de ulike løsningene. 

La gjerne elevene få denne i lekse på mandag, og be de skrive inn de ulike løsningene sine på en felles plattform slik at alle ser alle løsningene. På slutten av uka kan dere se på de ulike løsningene sammen, og spørre hva slags mynter det måtte ha vært om de hadde 100 kroner, osv. La de gjerne sitte sammen og diskutere slik at flere bidrar i samtalen etter spørsmålene.

Tilleggsoppgaver:

– Lag en egen oppgave ut fra de prisene du ser på veggene.

kjøp og salglunsjmynterpåskeferieskisenterVinterferie
0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Pante flasker
neste artikkel
Lunsj – 7 mynter og 1 seddel (åpen)

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

nonstop strategier åpen figur sortering mønster planfigurer hverdagsmatematikk Vinter valentinesday sammenligning vaffeldagen hverdagsliv argumentasjon begrunnelser sedler mynter klokka halvåpen Vinterferie divisjon tallkompetanse kjøp og salg utforsking brøk

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen