Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
MellomtrinnetTall og tallregning

Yatzy

av May O. Korsnes Brøndmo 28. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 28. mars 2020

Oppgave:

Vi har spilt yatzy, men som du sikkert ser så mangler det noen opplysninger for å finne ut hvem som har vunnet. 1) Hvor mange treere fikk Linus?

2) Sander ville kun skrive ned totalsummen sin, så hvor mye fikk han på de ulike sånn at summen ble 89?

3) Moren fikk yatzy på siste kast. Hva ble hennes totalsum?

4) Hvem vant?

Tips:

La gjerne elevene få spille yatzy på skolen eller som lekse hjemme før de får denne oppgaven, slik at alle kan reglene.

Elevene kan først få jobbe litt selv, før de går i par og samtaler sammen om hvordan de har tenkt på de ulike oppgaven. Da finner de også ut om de tenker forskjellig og må dobbelsjekke svarene sine. På den måten legger du mer til rette for at flere er aktive under gjennomgang av oppgaven.

La de gjerne få spille selv, og viske ut noen punkter. De kan da lage sine egne oppgaver og gi de til et annet par.  

Tilleggsoppgave:

Hva er sannsynligheten for å få en sekser?

Hva er sannsynligheten for å få to seksere?

Hva er sannsynligheten for å få yatzy?

Lag din egen yatzy oppgave.

Spill yatzy hjemme

spill
0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Lønn for hagearbeid
neste artikkel
Sannsynlighet med hjertesjokolade

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

hverdagsmatematikk sortering nonstop planfigurer mynter divisjon utforsking tallkompetanse vaffeldagen klokka sammenligning valentinesday halvåpen åpen hverdagsliv argumentasjon begrunnelser sedler strategier mønster Vinterferie brøk Vinter kjøp og salg figur

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen