Oppgave:
Den første er figur 1, den andre er figur 2 og den tredje er figur 3.
a) Hvordan ser figur 4 og 5 ut?
Kan du forsøke å se etter et mønster? b) Hvordan ser figur 10 ut?
c) Hvor mange hjerter er det i figur 100?
Ekstra: Vet du hva disse figurene kalles?
Tips:
La elevene jobbe sammen i små grupper. La alle få tenke litt selv før alle sier hva de tenker på rundgang. De bør ha blanke ark tilgjengelig, brikker osv. Det er fint om de ulike gruppene kan komme frem for å vise hva de har tenkt. Det hender jeg har en gruppe med veldig sterke elever, som kanskje kan finne et algebraisk uttrykk, slik at svarene som kommer frem blir varierte. La den gruppa som har klart minst få komme først opp, og den som har klart mest komme frem sist.
Gi elevene litt tips om de står fast (se på antallet fra den ene figuren til den andre, lag en tabell for å se på økningen), eller tegne.
Tilleggsoppgave:
Forsøk å lage en regel for disse figurtallene. Kan de lage egne figurtalloppgaver?