Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
AlgebraMellomtrinnetTall og tallregningungdomsskolen

Figurtall oppgave (kvadrattall)

av May O. Korsnes Brøndmo 28. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 28. mars 2020

Oppgave:

Den første er figur 1, den andre er figur 2 og den tredje er figur 3.
a) Hvordan ser figur 4 ut?

b) Hvordan ser figur 5 ut?

c) Forsøk å se etter et mønster på hvordan den endrer seg fra den ene figuren til den andre, og klarer dere nå å lage en regel?

d) Finn figurtall 10.

e) Forsøk å finne ut hvor mange hjerter det er i figur 100.

Ekstra: Vet du hva disse figurtallene kalles? 

Tips:

La elevene jobbe sammen i små grupper. La alle få tenke litt selv før alle sier hva de tenker på rundgang. De bør ha blanke ark tilgjengelig, brikker osv. Det er fint om de ulike gruppene kan komme frem for å vise hva de har tenkt. Det hender jeg har en gruppe med veldig sterke elever, som kanskje kan finne et algebraisk uttrykk, slik at svarene som kommer frem blir varierte. La den gruppa som har klart minst få komme først opp, og den som har klart mest komme frem sist.

Gi elevene litt tips om de står fast (se på antallet fra den ene figuren til den andre, lag en tabell for å se på økningen), eller tegne. 

Tilleggsoppgave:

Lag dine egne figurtalloppgaver.

figurtallkvadrattallmønster
0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Priser på frukt
neste artikkel
Figurtall oppgave (rektangeltall)

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

klokka divisjon argumentasjon Vinter strategier sammenligning sortering valentinesday figur åpen hverdagsmatematikk Vinterferie sedler planfigurer begrunnelser mynter vaffeldagen hverdagsliv kjøp og salg halvåpen mønster tallkompetanse nonstop brøk utforsking

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen