Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Matemaytikk
  • Småskoletrinnet
    • Statistikk
    • Tall og tallregning
  • Mellomtrinnet
    • Statistikk
    • Geometri
    • Brøk
    • Tall og tallregning
    • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Måling
  • Ungdomskolen
  • Om meg
  • Kontakt
Brøk og desimaltallMellomtrinnetTall og tallregning

Brøk med bøker (4)

av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020
skrevet av May O. Korsnes Brøndmo 27. mars 2020

Oppgave:

Hver bok koster 25 kroner. Hvor mye blir det til sammen?

Tilleggsoppgaver:

– Hvor mange brøkdeler er grønne?

– Hvor mange brøkdeler er blå?

– Hvis hver bok koster 12 kroner. Hvor mye koster alle bøkene til sammen?

– Hvor mange bøker er ikke ødelagte? – Hvis bøkene koster 15 kroner per stykk. Hva koster det for alle bøkene? Hvis de selger for 12 kroner i istedenfor. Hvor mye vil de tape? Hva er fordelen/ulempen ved å sette ned prisen?

-Hvis en bok koster 20 kroner. Hvor mye koster alle bøkene da? Og hvis man kjøper alle bøkene får man 1/4 av totalkostnaden i rabatt. Hvor mye koster bøkene da?

-Lag din egen oppgave.

brøk
0 kommentar
0
FacebookTwitterLinkedinEmail
forrige artikkel
Brøk med bøker (3)
neste artikkel
Salg av bøker

Du liker kanskje også disse

Vafler til klassen og trinnet

13. april 2020

Vaffeldagen (oppskrift og tid)

13. april 2020

Symmetriavbildninger

13. april 2020

Symmetriavbildning (2)

13. april 2020

Matundersøkelse (hvitost/gulost)

13. april 2020

Produktundersøkelse (zalo)

13. april 2020

Finn mønster i kort

13. april 2020

Geometrisk figur (9)

13. april 2020

Geometrisk figur (8)

13. april 2020

Geometrisk figur (7)

13. april 2020

Skriv en kommentar Avbryt svar

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Videooppgaver

På denne siden vil du finne matematikkoppgaver presentert i video. Elever vil få visualisert oppgavene i tillegg til å kunne lese oppgaveteksten. Dette vil kunne bidra til å variere undervisningen.

Om meg

Om meg

May O. Korsnes Brøndmo

Jeg er utdannet allmennlærer på HIO, og et av mine valgfag var matematikk. Har også tatt videreutdanning i matematikk 2 i Volda. Emnene var matematikkdidaktikk og matematisk utforsking, argumentasjon og bevis. Har jobbet 15 år som lærer, både barne og ungdomsskolen.

Siste innlegg

  • Vafler til klassen og trinnet
  • Vaffeldagen (oppskrift og tid)
  • Symmetriavbildninger
  • Symmetriavbildning (2)
  • Matundersøkelse (hvitost/gulost)

Kategorier

Algebra (4) argumentasjon (15) Brøk og desimaltall (7) desimaltall (1) Figurtall (2) Geometri (10) Kombinatorikk (3) Mellomtrinnet (110) Måling (10) Nonstop (3) Sannsynlighet (5) Småskoletrinnet (37) sortering (15) Statistikk (4) Stolpediagram (1) strategi (4) Tall og tallregning (48) tekstoppgave (1) tid (7) Ukategorisert (2) ungdomsskolen (43) utforsking (25) Utforsking og bevis (20) Vei, fart og tid (2) åpen (16)

Stikkord

tallkompetanse argumentasjon begrunnelser sammenligning åpen sedler figur kjøp og salg divisjon mønster utforsking sortering hverdagsliv nonstop brøk valentinesday Vinterferie hverdagsmatematikk mynter Vinter klokka planfigurer vaffeldagen strategier halvåpen

Instagram

No any image found. Please check it again or try with another instagram account.

Tips og tilbakemelding

Gi meg gjerne tips på hva du ønsker mer av eller tilbakemelding om siden.
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by Matemaytikk


Tilbake til toppen